Сам собі Мандрівник

Якщо бажаєш, щоб вийшло добре - зроби Сам

Миколаїв. Музей суднобудування і флоту

Візитною карткою Миколаєва є Музей суднобудування і флоту, розташований в старовинній будівлі штабу Чорноморського флоту Російської імперії. Це єдиний подібний музей в Україні. Експозиція 10-ти залів розкриває етапи розвитку суднобудування в Північному Причорномор'ї, починаючи з давніх часів, процес становлення Чорноморського флоту, розвиток суднобудівних підприємств, а також історії та долі кораблів.

Тут находяться близько 100 моделей кораблів XVIII - XX століть а також фрагменти стародавніх суден, підняті з вод Чорного моря та річок півдня України, навігаційні прилади, рідкісні карти і документи що розповідають про розвиток суднобудування і флоту в гирлі Південного Бугу та Інгулу, унікальна колекція старої зброї. У музеї представлені моделі першого корабля Миколаївської судноверфі - гарматного фрегата "Святий Миколай", відомого гарматного брига "Меркурій", революційного броненосця "Потьомкін", авіаносного крейсера "Київ" та багатьох інших.

Будівлю штабу Чорноморського флоту в місті Миколаєві побудовано в 1794 році в стилі російського класицизму за проектом відомого архітектора П. В. Нейолова. Протягом 1794-1900 років тут була резиденція головного командувача Чорноморським флотом. Свого часу тут проживали і працювали адмірали М.С. Мордвинов, І.І. де-Траверсе, А.С. Грейг, М.П. Лазарєв, Г.І. Бутаков, М.А. Аркас. У справах служби були адмірали Ф.Ф.Ушаков, В.І. Істомін, Ф.Ф. Беллінсгаузен та інші. Старовинний будинок значиться в реєстрі пам'яток історії та архітектури кінця XVIII - першої половини XIX ст.

Праворуч і ліворуч від будівлі музею стоять шість бюстів, встановлених на честь видатних флотоводців Російської імперії. А у дворі музею можна побачити масу цікавих експонатів (адміралтейські якорі і корабельні гармати різних часів).

Відкриття музею відбулося 30 липня 1978, в День Військово-морського флоту.

Досі музей поповнюють різні експонати від мешканців міста, серед них є унікальні. Фонди музею сьогодні налічують близько 8000 музейних предметів.  Щорічно музей відвідують понад 50000 відвідувачів, в його стінах проходить близько тисячі екскурсій. Музей суднобудування і флоту включено в маршрут екскурсійного туру членами військово-історичного клубу Швеції.

Експозиція музею.

Зала № 1. «Суднобудування в античні часи».

Експозиція першої зали розповідає про суднобудування часів стародавніх греків і їх перших колоній на Північному Причорномор’ї (VII-VI ст до н.е.). Це археологічні знахідки з античного міста Ольвії. Унікальними експонатами є старовинні якірні камені – пращури сучасних адміралтейських якорів.

Зала № 2. «Російсько-турецькі війни 1768-1774 та 1787-1791 років. Початок кораблебудування на Чорному морі».

У другій половині ХVIII століття відбулося кілька російсько-турецьких воєн, метою яких було відвоювання Російською імперією земель Північного Причорномор’я, виходу до Чорного моря і створення Чорноморського флоту. На старовинних гравюрах відображені найважливіші морські битви цього періоду.

Зала № 3. «Заснування Миколаївського Адміралтейства».

Значна частина експозиції розповідає про заснування та розвиток закладеної в 1788 році Інгульської верфі, завдяки якій на карті Європи виникло корабельне місто Миколаїв, назване на честь Святого Миколая – покровителя моряків. Назву «Святий Миколай» отримав і первісток Інгульської верфі – 44-гарматний фрегат, спущений на воду 25 серпня 1790 року.

Зала № 4. «Миколаїв в роки Кримської війни 1853-1856 років».

Основу Чорноморського флоту в період Кримської війни становили кораблі миколаївського будівництва. Ескадра адмірала Павла Степановича Нахімова складалася виключно з кораблів, побудованих у Миколаєві.

Зала № 5. «Життя і діяльність С.О.Макарова. Початок панцерного кораблебудування»

1870-80-ті роки ознаменувалися бурхливим розвитком нових технологій в суднобудуванні і появою кораблів нового типу – панцерників. Початок панцерного кораблебудування на Чорному морі ознаменувалося будівництвом панцерників, що не мають аналогів у світі – кораблів круглої форми «поповок», названих так на честь автора – Андрія Олександровича Попова.

Зала № 6. «Розвиток суднобудування в Миколаєві в кінці ХІХ – на початку ХХ ст.»

Вигідне географічне положення Миколаєва на глибоководному Південному Бузі з виходом у Чорне море, близькість залізниці та кам’яновугільних басейнів, наявність професійних кадрів залучили в місто іноземні капітали. Матеріали експозиції розповідають про роботу суднобудівного підприємства «Наваль» (нині Чорноморський суднобудівний завод), побудованого на кошти бельгійських і французьких акціонерів.

Зала № 7. «Новий етап технічного розвитку в кораблебудуванні. 1925-1941 роки».

У 1926 році була прийнята 10-річна програма кораблебудування, яка передбачала будівництво підводних човнів і малих надводних кораблів. Був спущений на воду перший танкер, побудований після революції – «Ембанефть». Судно побудоване на заводі ім. А.Марті (колишній завод «Наваль») в 1929 році.

Зала № 8. «Кораблі миколаївського будівництва в роки Великої Вітчизняної війни (1941-1944 роки)»

Про бойові походи кораблів миколаївського будівництва розповідають документи, фотографії, особисті речі, нагороди моряків. Гордістю музею є колекція моделей військових кораблів, побудованих на стапелях миколаївських суднобудівних заводів: - крейсер «Червона Україна»,  ескадрений міноносець «Фрунзе», ескадрений міноносець «Кмітливий».

Зала № 9. «Морський щит Вітчизни». Військове кораблебудування в Миколаєві в другій половині ХХ ст.»

У залі експонуються предмети корабельного оснащення, прилади морського зв’язку, моделі великих протичовнових кораблів «Керч» і «Комсомолець України» – перших в світі кораблів з газотурбінною установкою. Інтерес викликає і модель корабля комплексного постачання «Березина».

Зала № 10. «Сучасний цивільний флот. Кінець 1940-х-2000 роки.»

Протягом сорока повоєнних років Миколаїв був потужною суднобудівною базою Радянського Союзу і єдиним в Україні містом, де працювали три найбільших суднобудівних заводи – завод ім. 61 комунара, найбільший в Європі Чорноморський суднобудівний завод і суднобудівний завод «Океан», який розпочав свою роботу в 1951 році.

За порівняно короткий період у місті суднобудівників було побудовано більше тисячі кораблів і суден різних типів і різного призначення.

Значне місце в експозиції зали відведено рибопромисловому флоту, представленому матеріалами, що розповідають про перші вітчизняні китобази «Радянська Україна» і «Радянська Росія» і про будівництво близько ста китобійних суден типу «Мирний».

Відображена в музеї і історія створення на миколаївських суднобудівних підприємствах кількох поколінь рефрижераторних суден: типу «Сибір» (1960-і роки), типу «Берингова протока» (1970-і роки), типу «Бухта Руська» (1980-і роки).

У 1980-і роки суднобудівники Миколаєва освоїли будівництво великих морозильних риболовецьких траулерів типу «Пулковський меридіан». Модель одного з цих судів, виконаних в поперечному розрізі, показана в експозиції. Будувалися і «океанські експреси» – ролкери, швидкохідні спеціалізовані судна, контейнеровози з горизонтальним способом навантаження.

Центральне місце в експозиції займає вітрина з моделлю та матеріалами науково-дослідного судна для зв’язку з космосом – «Академік Сергій Корольов».

вул. Адміральська, 4, Миколаїв. Координати: 46.977866, 31.985629.

Розклад роботи:

Музей працює щодня з 9.00 до 17.00, крім понеділка та останнього дня місяця.

Вартість квитків:

дорослі - 15,00 грн;

діти – 6,00 грн.

 

 

Миколаїв, Україна, цікаві місця, пам’ятки, що подивитися, де побувати, що відвідати в Миколаївській області, поїздки, подорожі, тури Україною, самостійні поїздки.

Коментарі   

0 # алина погорнец 25.11.2015, 15:21
Я с папой хадила туда мне очень понравилось хачу клас привести.
Відповісти | Відповісти цитуючи | Цитата

Додати коментар


Захисний код
Оновити