Сам собі Мандрівник

Якщо бажаєш, щоб вийшло добре - зроби Сам

Будапешт

У цьому місті спорудили першу у континентальній Європі лінію метрополітену. Це місто – єдина столиця Європи, котра одночасно є курортом. Тут народився чоловік, що подарував світу, напевне, найвідомішу головоломку – Ерньо Рубик. Місто є справжньою перлиною Центральної Європи, архітектурі котрої може позаздрити не одна світова столиця. І це місто виникло всього лише ледь більше ста років тому. Такий він, Будапешт….

 

Отже, місто Будапешт виникло на карті світу в результаті злиття трьох великих міст – Буди, Обуди і Пешта в 1873 році та досьогодні різні частини міста вражають своєю несхожістю – вулички на схилах пагорбів старої Буди різко контрастують з сучасними бульварами Пешта, одягненими в розкіш магазинів і торгових центрів.

До нашої ери на місці Будапешта існувало кельтське поселення Ак-Інк. Після включення у 89 році Ак-Інку в римську провінцію Паннонія, місто перейменували в Аквінкум і зробили адміністративним центром. З римських часів досі зберігся археологічний парк: руїни громадських будівель, приватні будинки й акведук. До IV століття Аквінкум був столицею провінції Нижня Паннонія. У місті стояв римський легіон Legio II Adiutrix. Сучасний Пешт називався Contra Aquincum (Проти Аквінкума) і був звичайним селом.

У період між V та ІХ століттями місто переходило з рук в руки та бачило стільки завойовників, королів, князів та ханів, що ніхто уже й не пам’ятає. Але історія сучасного Будапешта починається таки не з Буди, а з Пешта, бо поселення Пешт на 100 років старше від Буди. Пешт було засновано (чи перейменовано) на початку ІХ століття болгарським ханом Крумом. І тільки в кінці того ж ІХ століття племена мадярів, котрі прийшли в стародавню Паннонію, облюбували Аквінкум, назвали його Будою та розмістили тут свій адміністративний центр. А через століття проголосили утворення Угорського королівства.

Татарське нашестя 1241-42 років розорили як Буду, так і Пешт. Після цього король Бела IV на Горі побудував фортецю з замком. Назва Буда перейшла до новозбудованого міста, а стара Буда почала називатися Обуда (Стара Буда). У 1361 році нова Буда була проголошена столицею Угорського королівства.

Буда столицтвувала до 1541 року, коли перейшла під владу Османської імперії. Після цього 145 років місто було адміністративним центром вілаєту. А з 1686 року Угорська корона стала належати австрійським Габсбургам, тож міста Буда, Обуда і Пешт були собі провінційними населеними пунктами.

Спроба об'єднання трьох міст вперше була зроблена в часи революційних подій 1848—1849 років. Проте, після поразки революціонерів міста знов розділилися. Але ідея не полишала угорські світлі голови і остаточне об'єднання трьох міст в одне під назвою Будапешт сталося 17 листопада 1873 після Австро-Угорського компромісу та утворення окремого угорського королівського уряду. Місто почало бурхливо розвиватися.

Неповторний вигляд Будапешта багато в чому зобов'язаний мальовничій місцевості, в якій він розташований. Дунай, через який перекинуто кілька дивовижних за красою мостів, ділить місто на дві великі історичні частини. З одного боку - горбиста Буда, контур якої створюють фактурні середньовічні будівлі Королівського палацу та білосніжні вежі Рибальського бастіону. З вікон Королівського палацу відкривається вражаючий вид на Дунай та іншу частину міста – сучасний Пешт, котрий став центром культурного, економічного і політичного життя столиці Угорщини.

Громадський транспорт Будапешта.

В Будапешті присутні усі види сучасного громадського транспорту: метро, трамваї, тролейбуси, автобуси, а також приміські електрички. Квитки можна купити біля входу в метро, в газетних кіосках і квиткових автоматах помаранчевого кольору, розташованих на вулиці поблизу зупинок транспорту.

Режим роботи метро з 4.30 до 23.00, а після 23.00 дістатися до потрібного місця можна нічним автобусом, які позначені буквою «Е». Автобусні експреси – автобуси з червоними номерами, які (варто бути уважними!) зупиняються не скрізь. Щоб вийти з автобуса, потрібно натиснути спеціальну кнопку над дверима.

Зверніть увагу: всі станції будапештського метро мають роздільні перони для поїздів, що прямують в різних напрямках, з окремими входами, розташованими, як правило, по різні боки вулиці. Перейти з одного боку станції на інший в самому метро неможливо – доведеться підійматися нагору, переходити дорогу, спускатися і заново оплачувати проїзд.

Квитки на громадський транспорт Будапешта.

В Будапешті діє єдиний квиток, який дозволяє проїхати практично всіма видами громадського транспорту. Тобто неважливо, де ви купите квиток - на станції метро або в газетному кіоску - він буде дійсним для проїзду в метро, автобусі, трамваї і тролейбусі. Проте, проїзд на річковому трамвайчику, фунікулері та канатній дорозі, за єдиним квитком неможливий.

Разовий квиток на проїзд коштує 350 форинтів і дає право на одну поїздку на будь-якому виді громадського транспорту протягом 80 хвилин після компостування (120 хвилин в нічному транспорті). Квиток потрібно прокомпостувати відразу після посадки в наземному громадському транспорті і перед початком поїздки в метро та зберігати до кінця поїздки. Разовий криток придбаний у водія автобуса буде коштувати 450 форинтів. Можна відразу купити блок з 10 разових квитків за 3000 форинтів, тоді, відповідно, одна поїздка обійдеться дешевше.

Проїзні квитки у Будапешті є кількох видів:

·         проїзний на предявника, терміном дії на 1 добу (1650 форинтів), на 3 доби (4150 форинтів);

·         іменний проїзний квиток на 7 діб (4950 форинтів) – для отримання необхідно надати документ, що засвідчує особу;

·         груповий проїзний на 24 години (3300 форинтів), який дозволяє групі туристів до п'яти осіб користуватися громадським транспортом необмежену кількість разів протягом доби. Дата початку дії квитка вказується прямо на ньому;

·         проїзний на п'ять діб протягом місяця (4550 форинтів) в книжечці з п'яти квитків, кожен з яких діє протягом доби, яку ви самі вибираєте, а під час купівлі потрібно лише визначити 30-денний термін дії всього проїзного, а вже 24-годинні квитки можна активувати в будь-які з днів в рамках обраного терміну, закресливши на квитку конкретний день і час (година і хвилини), з якого починається дія проїзного.

Компостувати проїзні не потрібно а досить показати водію або контролеру в метро. Проїзні також дозволяють поїздки в будні дні річковими трамваями, що курсують Дунаєм.

Крім того, в Будапешті можна придбати туристичну карту Budapest Card. Є одноденна карта (Budapest Card for 24 hours), дводенна (Budapest Card for 48 hours) і триденна (Budapest Card for 72 hour). Коштують вони 4900, 7950 і 9 900 форинтів відповідно. Власник карти крім безкоштовного проїзду на всіх видах громадського транспорту отримує право на дві безкоштовних пішохідних екскурсії містом (з англійським гідом), безкоштовне відвідування купальні Лукаш, безкоштовний вхід до деяких музеїв і знижки в інших музеях.

Знаходиться поряд