Каринтія. Озеро Вертер-Зеє
Woerther See
Озеро Вертер-зее найбільше озеро Каринтії, а завдяки своєму кліматичному розташуванню прогрівається до 27 градусів.
Вертер-зеє має площу 19,39 км ² і простягається на 16,5 км в напрямку зі сходу на захід. Воно лежить в низині горбистої місцевості басейну Клагенфурта, велика частина льодовика якого утворилася в останній льодовиковий період. Озерна улоговина тягнеться від бухти Вельде до Клагенфурта. Басейн озера має площу 162,1 км ².
Озеро розділене на три басейни островами, півостровом і підводними порогами. Західний басейн - від Вельде до Пертшах, середній - від Пертшах до Марія Верца і східний - від Марія Верца до Клагенфурта. Найглибше місце досягає 85,2 м, середня глибина - 41,9 м.
Вертер-зеє підживлюють численні джерела, при середній витраті води 0,63 м ³/с найбільшим вважається джерело Райфнітцбах. Розташовані на сході відтоки (Гланфурт / Заттнітц) дренують озеро в річку Драву.
Таке захищене від вітру розташування і незначні протяги сприяють тому, що верхній шар води, який досягає глибини 8 м, може утримувати температуру до 25°C, а біля берега температура води ще вища. Наприкінці червня температура води досягає 20°C, охолодження починається не раніше вересня. Озеро покривається льодом в кінці січня, який тримається до середини березня. Закритий льодовий покрив утворюється тільки в дуже холодні зими. Повністю озеро замерзло в 2006 р. Тоді на ньому можна було кататися на ковзанах у межах 15 км.
Посередині озера між Марія Верца і Пертшах спочатку було три острова. Один з них у східній бухті називався Марія-Лоретто і під час зниження рівня грунтових вод у 1770 році утворив півострів Марія Верца, і тоді стали не потрібними два раніше побудованих моста. Два інших острови - Капуцин біля Унтерделлах і Шланген. Їх назви пішли не від назв джерел, а завдяки їх формі. Деякий час пляж Пертшахер для більшої благозвучності називався «Острів квітів».
Територія озера Вертер-зее була відкрита для туризму порівняно недавно, зважаючи на своє розташування між двома великими містами Клагенфуртом і Філлахом. Після того, як в 1864 році Клагенфурт був приєднаний південною залізницею до австрійської залізничної мережі, що проходить уздовж Філаха до берега Вертер-зеє, озеро стало місцем літнього відпочинку заможних городян з Відня.
На початку 1853 року барон Едмунд фон Херберт заснував перше судно-і пароплавне співтовариство на Вертер-зеє і вклав 13500 гульденів на колісний пароплав «Марія Верца», який на той момент був єдиним судном у спільноті.
9 жовтня 1853 року було започатковано рейсовий рух і «Марія Верца» почала ходити двічі на день з Вельде в Клагенфурт і назад. Пасажири першого класу платили 1 гульден, місце в другому класі коштувало 36 крейцерів. У той час цей рейс був прямим транспортним сполученням, яким користувалися місцеві жителі для поїздок в Клагенфурт на роботу або за покупками. На пароплаві стало можливим добиратися від каналу до порту в центр Клагенфурта. Таким чином, за перший рік роботи паросудноплавне співтовариство Херберта перевезло 30 000 пасажирів, незважаючи на те що ціни були дуже високими.
У 1863 році південна залізнична лінія була розширена, і в Клагенфурт почав ходити поїзд. У результаті цього на Вертер-зеє став розвиватися туризм, а поїздки на пароплавах і кораблях дуже полюбилися відпочивальникам. Робота на пароплаві була важкою, кочегарам доводилося постійно підкладати вугілля лопатою, щоб судно могло функціонувати. Вони працювали по 350 годин на місяць, але за це їм і платили належним чином. Для того щоб під час поїздки у пароплава було достатньо пару, кочегари розводили вогонь у печі за 2 години до відправлення.
У 1883 р. за рік перевозили 175000 пасажирів. До 1930 року їх кількість зросла до 230 000. З 1892 року крім поїздок по Лендканалу вздовж озера почав ходити трамвай на кінній тязі. Його метою була пристань на Вертер-зеє біля Клагенфурта, куди причалювали великі пароплави. Перша автобусна лінія була несерйозним конкурентом двом судноплавним компаніям.
Найбільші кораблі, які ходили по озеру, були «Thalia» (1909), «Helios» (1892), який з 1928 ціле десятиліття називався «Pörtschach» і «Neptun» (1883). Теплоходи почали ходити по озеру після Другої світової війни, коли була перебудована стара «Carinthia» в теплохід «Koschat II». Єдиний корабель, який залишився з тих часів - гвинтовий пароплав «Thalia». Після 76 років служби в 1980-і його мали здати на брухт. Цього вдалося уникнути завдяки повному ремонту судна, після чого його повернули в експлуатацію. На початку червня 1988 пароплав зробив першу пробну поїздку після реставрації. Перший рейс почав ходити 2 липня.
Краса в гармонії з природою це курорт Фельден (від аеропорту Клагенфурта 60 км), розташований в західній бухті озера, серед вкритих лісами уступів Альп. 2000 сонячних годин у році гарантують Вам температуру води в озері з питною водою до 27°С. Фельден, що знаходиться серед незайманої природи є місцем відпочинку, котре привертає туристів зі всього світу.
Фельден ідеальне місце для любителів активного відпочинку. Будь то гольф або теніс, водні види спорту, футбол або волейбол, прогулянки або їзда на велосипедах любителі спорту приїжджають в Фельден за справжнім задоволенням.
У Фельдені починаються екскурсійні та прогулянкові маршрути до численних культурних пам'яток Каринтії. Для сімейного відпочинку Фельден це маленький рай (прогулянки по озеру на електрокатерах, спеціальні дитячі програми з дитячими Олімпіадами, гончарство, ляльковий театр, похід в парк дикої природи Розег і багато іншого).
Координати в Клагенфурті: 46.622584, 14.254342.
Для планування маршруту до озера - http://www.postbus.at або http://www.oebb.at
Каринтія, Австрія, цікаві місця, пам’ятки, що подивитися, де побувати, що відвідати в Австрії, поїздки, подорожі, тури Європою, самостійні поїздки в Європу автомобілем, на автомобілі.