Пам’ятки Італії. Рим. Площа Навона
Piazza Navona
Цей римський майдан завжди приваблював людей, які докладають чимало зусиль, аби чогось досягти у житті! В імперські часи тут знаходився стадіон, на якому змагалися атлети, в часи Ренесансу площа Навона стала місцем розкриття талантів кількох великих зодчих, а нині цей майдан є найвідомішим пристанищем сучасних вуличних художників Вічного міста!
У 80 році нашої ери у Римі був побудований стадіон Доміціана. Ця споруда була подарунком імператора Тіта Флавія (Titus Flavius Domitianus) жителям столиці. Найчастіше вона використовувалася для проведення спортивних заходів. Друга назва стадіону – арена Аґонів (від давньогрецького «ἀγών» - «змагання»). Саме цьому терміну площа Навона і зобов'язана своєю назвою. У перші століття нашої ери стадіон називався «campus agonis», ближче до Середньовіччя цей термін трансформувався в «n'agone». В кінцевому підсумку назва спростилася до «navona».
Стадіон мав значні розміри – 275 на 106 метрів. Його місткість складала 15 000 чоловік. Будівлю прикрасили барельєфами і скульптурами. У численних арках розташувалися ремісничі і торгові лавки. Були відкриті борделі. На стадіоні відбувалися змагання з бігу, боротьби, метання диска і т.п.. Проте, коли в 217 році в Колізей вдарила блискавка, на час ремонтних робіт (на кілька десятиліть) бої гладіаторів тут також відбувалися.
В часи середньовіччя стадіон майже повністю розібрали на будівельні матеріали, а його периметр забудували новими будівлями з тих каменів. Так і виникла площа Навона, яка в точності повторює контури того давнього стадіону. В XV столітті площа була вимощена і стала міським ринком, а також місцем проведення релігійних свят і процесій. Своїм сучасним виглядом П'яцца Навона зобов'язана папі Інокентію X, за наказом якого вона була відновлена.
Ще в кінці XV століття один з представників родини Памфілі викупив три стародавні будинки, що стояли на площі. Через півтора століття Джамбаттіста Памфілі приймає сан Папи Римського і бере собі ім'я Інокентій X. Папа вирішив збудувати сімейний палац в південній частині пьяцца Навона, чим вдихнув нове життя у старий майдан. Адже найцікавіші пам’ятки П’яцца Навона пов’язані саме з бажанням цього Папи прикрасити свою власність. На сьогоднішній день в будівлі палацу розміщується посольство Бразилії.
Найзнаменитішим об’єктом площі Навона є створений Джованні Лоренцо Берніні фонтан чотирьох рік. Після завершення в середині XVII століття будівництва Палаццо Памфілі, Інокентій X вирішив зовсім конкретно застовпити свою територію і для цього встановив поруч з родовим маєтком обеліск з голубом і оливковою гілкою на вершині. 16,5-метровий обеліск має певний стосунок до Доміціана. Ієрогліфи на обеліску вирізали римські, а не єгипетські каменотеси – коли їх змогли прочитати, виявилося, що це гімн імператору Доміціану.
Навколо обеліска планувалося звести фонтан. Був оголошений конкурс – тендер на кращий архітектурний проект, до якого Берніні не допустили. У той період архітектор керував будівництвом дзвіниць на фасаді собору Святого Петра. У вежах з'явилися тріщини, і через фінансові проблеми будівельні роботи були припинені, а дзвіниці знесли. І хоча розслідування довело невинність Берніні, його репутація була підірвана. Але Берніні проявив наполегливість атлета і виготовив макет, а його покровитель, чоловік племінниці Інокентія Х, приніс срібну модель фонтану висотою в півтора метра в їдальню папи. Той був приголомшений красою архітектурного макета. Конкурс був скасований і Джованні Лоренцо розпочав будівництво шедевру.
Композиція фонтану – боги чотирьох великих річок того часу – європейського Дунаю, азійського Гангу, американської Ла-Плати і африканського Нілу – які уособлюють частини світу. Матеріал скульптури – білий мармур. У бога-Нілу закрите обличчя, як стверджують деякі джерела, через те що під час створення фонтану не був відомий витік річки. Дунай тримає в руці сувій з висіченими емблемами папства і геральдичними символами роду Памфілі. Під статуєю Ла-Плати лежать монети, як символ процвітання Америки. Ганг тримає весло як символ розвиненої навігації Індії.
Статуї богів доповнені представниками рослинного і тваринного світу тих країн, що вони уособлюють. Кінь немов вискакує з брили мармуру на квіткові рівнини Дунаю. Кактуси і крокодили вінчають гирло Ла-Плати. Зі східного боку лев п'є воду біля коріння африканської пальми. Дракон обвився навколо весла Гангу, а дельфін і морський змій плавають в басейні фонтану.
Вода в фонтан надходить з античного акведука Аква Вірго, з якого живляться також фонтан Треві і фонтан Баркачча.
Північну та південну частини площі Навона прикрашають фонтани Нептуна та Мавра. Їх в 1574 та 1576 роках побудував Джакомо делла Порта. Первісне втілення фонтану Нептуна було скромним і не містило жодних прикрас. Лише в кінці XIX століття простий кам'яний басейн, наповнений водою, був декорований. Потужна фігура морського бога, який вражає своїм тризубом восьминога, додала фонтану характеру та виразності. Спочатку в водах фонтану Мавра було встановлено чотири кам'яних тритони. Однак в 1654 році фонтан Мавра піддався переробці майстром Берніні. На замовлення Олімпії Майдалькіні, фонтан отримав свої декорації. По центру фонтану виросла постать мавра, який змагається з дельфіном.
У 1652 році поряд з Палаццо Памфілі на місці попереднього храму була побудована нова церква на честь Святої Агнеси (Sant Agnese in Agone). Докладніше: Пам’ятки Італії. Рим. Церква Сант Аньєзе ін Аґоне
На північному боці п'яцца Навона знаходиться церква Санта-Марія-дель-Сакро-Куоре. Церква, присвячена Діві Марії, була зведена на руїнах стадіону Доміціана в XII столітті. Гроші на будівництво храму були надані королем Фердинандом III Кастильським. З XVI по XVII століття базиліка мала статус національної іспанської церкви в Римі. У XIX столітті завдяки зусиллям Папи Лева XIII церква Санта-Марія-дель-Сакро-Куоре була відреставрована. Вхід до будівлі був перенесений з внутрішніх столичних вулиць на площу Навона.
На розі вулиць via di San Pantaleo і via di Pasquino встановлена статуя так званого Пасквіно. В оригіналі це залишки статуї Менелая, що підтримує Патрокла, яка датується ще ІІ-ІІІ столітями до н.е. Протягом довгого часу цей шматок статуї лежав на брудній вулиці Рима і служив каменем для переходу, поки його в 1501 році не поставили на розі вулиці навпроти будинку чи то шевця, чи то вчителя Пасквіно. Вільне вираження своєї думки в ті часи не заохочувалося, і тому Пасквіно писав свої критичні зауваження про папський режим, прикріплюючи їх ночами до статуї. Це починання підтримали й інші жителі міста. Пізніше статуя була перейменована в Пасквіно, а критичні записки, що отримали назву пасквілів, на ній з'являлися аж до ХІХ століття.
У південній частині майдану розміщений Музей Риму в колишньому палаццо Браскі.
Ще з античних часів біля стадіону Доміціана відбувалися ярмарки та різні турніри. В середньовіччі пьяцца Навона стала місцем проведення релігійних процесій і свят. З XV століття терміном на 4 століття площа стає місцем проведення щотижневих ярмарків. В нинішній час площа Навона раз на рік приймає у себе різдвяний ярмарок «Befana di piazza Navona».
Piazza Navona, координати: 41.898842, 12.472890.